Profesjonalne oględziny szkody cz.2. – O co powinien zadbać technik zanim przystąpi do osuszania?
Z pytań, które zadał technik podczas rozmowy telefonicznej powinien powstać formularz, który będzie prowadzony do ukończenia umowy o świadczenie usług osuszania po zalaniu. Umowa/formularz wyraźnie powinna określać:
- Zakres prac jakie wykona wykonawca prac naprawczych.
- Kto jest właścicielem budynku/mieszkania a kto właścicielem polisy.
- Kto jest odpowiedzialny za płatności oraz warunki płatności – Towarzystwo ubezpieczeniowe, Klient indywidualnie czy sprawca zalania.
- Umowa powinna zostać podpisana przed rozpoczęciem pracy.
Umowy najczęściej omawiane są ustnie, a specjalista powinien dokonać pisemnych notatek. Każda znacząca pozycja powinna zostać objęta podpisem, aby zapewnić, że zainteresowane strony w pełni rozumieją dokumenty, które podpisują.
OGLĘDZINY SZKODY
Technik, który przyjeżdża na oględziny szkody powinien:
1. Identyfikacja zdefiniowanych telefonicznie zagrożeń
Odpowiedzialnością technika po przybyciu na miejsce zalania jest zidentyfikowanie zagrożeń, przekazanie ich i wyeliminowanie w jak największym stopniu. Potencjalne zagrożenia jakie występują w zalanych powierzchniach obejmują poślizgnięcia i upadki, porażenie prądem i zanieczyszczone opary.
Wykonawca naprawy szkody i osuszania po zlaniu jest zobowiązany do zapewnienia zdrowia i bezpieczeństwa pracowników i osób przebywających w trakcie prac.
Najczęstsze zagrożenia związane z zalanymi konstrukcjami powodują poślizgnięcia i upadki. Dodatkowe zagrożenia, które wymagają od profesjonalisty użycia odpowiednich środków ochronnych, obejmują:
- Ryzyko porażenia prądem elektrycznym i wycieki gazu,
- Ołów i azbest,
- Skażenie mikrobiologiczne,
- Zamknięte przestrzenie (takie jak podpiwniczenia i strychy),
- Skażona woda,
- Przechowywane chemikalia,
- Uszkodzone elementy konstrukcyjne i materiały,
- Domowe środki chemiczne,
- Chemiczne odpady handlowe lub przemysłowe,
- Nadmierne ciepło.
Osuszanie po zlaniu jest dynamicznym procesem, w którym wiele zmiennych nieustannie wpływa na zamierzony rezultat odnawiania. Charakter tych zmiennych wymaga ścisłego monitorowania osuszanej przestrzeni, aby zapewnić szybkie i skuteczne osuszanie po zalaniu. Wymaga to dokładnej wstępnej kontroli w celu zidentyfikowania elementów, które wpłyną na końcowy cel, a następnie częstego monitorowania, w celu zapewnienia oczekiwanego postępu.
2. Zidentyfikowanie (i zatrzymanie) źródła wody
Procedura wstępnej kontroli rozpoczyna się od zidentyfikowania i zatrzymania źródła zalania.
Źródła zalania to najczęściej:
– awarie w instalacji wodnej
– i innych instalacjach wodociągowych,
– zalania spowodowane po powodzi w danym regionie
– inne zdarzenia związane z pogodą – intensywne opady deszczu.
Źródło musi zostać zidentyfikowane, a problem naprawiony, aby zapobiec dodatkowemu zalaniu. Bardzo często źle zlokalizowany wyciek wody nie pozwala na skuteczne osuszanie. W niektórych przypadkach okoliczności uniemożliwią zatrzymanie źródła wody. Kiedy tak się nie można zatrzymać źródła wody, nie jest możliwe osuszanie konstrukcji. Aby zachować integralność konstrukcji i materiałów oraz zapobiec dodatkowym uszkodzeniom, należy podjąć usuwanie materiałów budowlanych w obszarze zalania, które w miarę upływu czasu będą się przyczyniać do problemów z pleśnią.
3. Identyfikacja wszystkich zalanych obszarów
Intyfikacja wszystkich zalanych obszarów związanych z zalaniem ma kluczowe znaczenie podczas procesu osuszania. Pominięte podczas wstępnej kontroli zalane obszary będą narażone na uszkodzenia i opóźnią zakończenie prac osuszania po zalaniu. Ponadto nie będzie można odnotować postępu, chyba że zalane obszary są nie tylko identyfikowane na początku, ale także odpowiednio określane ilościowo.
W miarę identyfikowania zalanych obszarów należy ustalić rodzaje zalanych materiałów. Obejmuje to rodzaje wykładzin i dywanów, płyt gipsowo-kartonowych, farb, izolacji wnęk ściennych, materiałów z kołkami (drewnianymi lub metalowymi), podłogi itp.
Ponadto należy ocenić rodzaj konstrukcji. Jeśli konstrukcję cechuje złożoność, która może hamować proces osuszania, należy to odpowiednio udokumentować. Trudne do osuszenia konstrukcje mogą obejmować:
- Stalowe kołki, które mogą utrzymywać wodę w dolnym kanale „C” u podstawy ścian, oraz wyżej w metalowej konstrukcji sufitu i ściany.
- Okna wykuszowe, większa liczba kołków ściennych, belek laminowanych itp.,
- Wiele warstw uszkodzonego materiału (zachowuje więcej wilgoci),
- Paroizolacja lub powierzchnie/materiały opóźniające – poroterm.
4. Wstępna kontrola i ocena szkody.
Na początku ważnym dokumentem dotyczącym działań związanych z naprawą jest sprawozdanie ze wstępnej kontroli i oceny szkód. Informacje obejmują:
– Identyfikacja i ocena problemów zdrowotnych i zagrożeń,
– Określenie źródła zalania,
– Określenie potrzeby ochrony dywanów, parkietów, podłóg itp.
– Określenie zakresu prac osuszeniowych,
– Ocena zalanych materiałów podłogowych, zalanych ścian i sufitów, zalanych materiałów i/lub elementów oraz zalanych wentylacji, klimatyzacji, ogrzewania.
– Ocena uszkodzeń wcześniejszych nie związanych z aktualną szkodą,
– Ustalenie celu restytucji.
W zależności od zakresu prac może być konieczna inna dokumentacja. Ta dodatkowa dokumentacja może obejmować:
- Spis przedmiotów i mienia osobistego
- Spis szkód
- Świadomą zgodę na formularzach użycia produktu (jeśli stosowane są produkty biobójcze do odgrzybia)
- Rezygnację z usługi przez klienta
- Zmianę zamówienia
- Szacunki, faktury i rachunki
- Umowy podwykonawcze
- Zezwolenia
- Informacje kontaktowe dla innych zainteresowanych stron
- Szczegółowy dziennik prac
- Dzienniki sprzętu
5. Zapis poziomu wilgoci.
Po wstępnej ocenie szkody powinno przez 3 dni nastąpić zapisywanie poziomów wilgoci w konstrukcji (ściany, sufity) oraz w powietrzu. Pozwala to w monitorowaniu procesu osuszania. Informacje te powinny być rejestrowane w jasny i przejrzysty sposób, tak aby osoba poszkodowana mogła widzieć postęp prac osuszania i likwidacji szkody.
Technik może pomóc w zarządzaniu oczekiwaniami klientów, przekazując jasno określone cele. Dzienny zapis wilgotności pomaga klientowi zrozumieć, kiedy można przewidywać zakończenie procesu. Specjaliści budują zaufanie klienta, zapewniając zrozumienie zakończenia prac, a postęp jest widoczny i można go śledzić.
Zanim świadczenie usług naprawczych zostanie zakończone, zainteresowane strony zapoznają się z ostateczną dokumentacją, a właściciel nieruchomości lub upoważniony przedstawiciel podpisuje formularz potwierdzenia zakończenia prac. W tym momencie zostają odnotowywane i rozpatrywane wszelkie pozostałe pytania lub wątpliwości zainteresowanych stron.